Tekniskt gummi

HemHistoriaGummiTekniskt gummi

Tekniskt gummi är gummiartiklar som huvudsakligen är avsedda för industriellt bruk.

Tillverkningen av nya däck är borta sedan 2002, men tillverkningen av tekniska gummiartiklar är kvar i Gislaved. Båda grenarna började ursprungligen inom Gummifabriken, men ägarskapet har senare förändrats.

Historik

1880 – 1889

Historien om gummi in Gislaved började med bröderna Carl och Wilhelm Gislow. Läs deras historia på sidan Gummi.

1895

Svenska Gummifabriks Aktiebolag bildas. Detta gjordes med ekonomisk hjälp från ett företag i Stockholm, som hette Wahlén & Block. De hade dock ett förbehåll, och det var att man fick flytta företagets tillverkning av läderremmar till Gislaved. Det påstås att en av tankarna bakom detta var att lädret kom från sydamerika, liksom naturgummit på den tiden, och att samordnade transporter skulle betyda lägre kostnader.

1900

Fabriken brinner ner, men man trodde på gummits framtid och byggde en ny fabrikslokal, som stod klar redan 1902.

1927

Galoschtillverkningen i Sverige finns hos fyra fabriker, som hade kommit överens om antalet galoscher som skulle tillverkas i varje fabrik och till vilket pris dessa fick säljas. Idag är denna form av kartellbildning förbjuden. Gummifabriken i Gislaved var en av tillverkarna. Kooperativa Förbundet (KF) sålde galoscher i sina affärer, men tyckte att de var alldeles för dyra. De bestämde sig för att på något sätt bryta kartellen.

Nyårsafton 1925 gick Wilhelm Gislow bort och eftersom han var VD och dessutom expert på gummitillverkning blev styrelsen oroliga för hur de skulle gå vidare. KF tog kontakt med dem och erbjöd sig att köpa företaget, vilket också skedde 1927.

Detta ledde till en helt ny era för Gummifabriken. KF sänkte omedelbart priset på galoscherna från runt 8 kr paret till 4 kr paret. Samtidigt ökade man tillverkningen.

Mycket folk fick anställas och eftersom skotillverkning var väl ägnat för kvinnliga arbetare var det många kvinnor som kom till Gislaved vid den tiden från byarna runtomkring. Antalet anställda fördubblades på bara två år och som mest var man uppe i cirka 1700 anställda vid Gummifabriken.

1945

Den första kalandrerade plastfilmen (Vinol) tillverkas i Gislaved. Det här var starten på det som så småningom kom att bli Gislaved Folie.

1957

En ny fabrikslokal byggs för tillverkning av plastfilm.

1966

En ny fabrikslokal byggs för tillverkning av tekniskt gummi.

1973

Skotillverkningen upphör i Gislaved. Flertalet av de cirka 400 som berördes var kvinnor och de flesta kunde ges andra arbeten i Gummifabriken. Vid denna tid började de första kvinnorna att bygga däck.

1987

Detta år omvandlas den maskintekniska serviceavdelningen inom Gummifabriken till ett eget juridiskt bolag inom KF och får namnet GISAB, Gislaved Industriservice AB.

1989

Plastfilmsverksamheten inom Gummifabriken görs om till en egen jurisdisk enhet inom KF och får namnet Gislaved Folie AB.

1990

Tekniskt gummi inom Gummifabriken omvandlas till en egen juridisk enhet inom KF och får namnet Gislaved Gummi AB.

2002

Continental stänger däcktillverkningen i Gislaved. En epok kan här sägas vara slut. Under tiden hade alla de tre andra delarna, dvs. plast, industrigummi och industriservice sålts av KF till andra ägare, och de finns kvar än idag i Gislaved.

2009

I vecka 25 2009 meddelades i tidningen att industriserviceföretaget GISAB gått i konkurs.

Gislaveds Industrimuseum