Gummi

HemHistoriaGummi

Gummi omfattar bildäck och tekniskt gummi, dvs. gummiartiklar huvudsakligen för industriellt bruk.

Tillverkningen av nya däck är borta sedan 2002, men tillverkningen av tekniska gummiartiklar är kvar i Gislaved. Båda grenarna började ursprungligen inom Gummifabriken, men ägarskapet har senare förändrats.

Museet har rikligt med material från framförallt Gummifabriken. Det finns såväl många föremål som bilder och originaldokument i vårt arkiv. Arkivet utgör en rik källa för den som vill forska i Gummifabrikens historia. I museet finns bilder på många äldre, såväl arbetare som tjänstemän, som besökare kan ha stort glädje av att studera för att hitta äldre släktingar.

Carl och Wilhelm Gislow

1880

Två bröder, Carl och Wilhelm Gislow, utvandrar till USA. Carl fick arbete på en gummifabrik, Naugatuck, som tillverkade bland annat galoscher och Wilhelm gick till sjöss. Han gjorde Carl sällskap på gummifabriken ett antal år senare. Redan på den tiden uppskattades entreprenörskap och Carl startade ett eget företag inom gummifabriken. Hans uppgift var att bära läster fram och tillbaka till de som byggde ihop skorna. Det gick åt många läster för olika storlekar och typer galoscher. Bröderna lärde sig naturligtvis en hel del om gummitillverkning och insåg att gummit var ett framtidsmaterial.

Historik om bröderna Carl och Wilhelm Gislow

1889

Carl åker hem till Gislaved. Han hade egentligen åkt till USA för att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att köpa företaget Lomells Färgeri där han hade arbetat tidigare. Han sålde företaget 1897, då det lades ner.

Wilhelm åkte hem två år efter att Carl hade återvänt och fick först anställning som teknisk expert hos Dunker i Helsingborg där man tillverkade galoscher. Tillverkningen misslyckades dock och Wilhelm avskedades. Han återvände till Gislaved och satte igång en mindre gummitillverkning år 1893. Han tillverkade till att börja med enklare hushållsartiklar, bland annat dinappar.

Tekniskt gummi, bildäck och Turkiet

På de följande sidorna kan du läsa mer om:

Gislaveds Industrimuseum