Övriga

HemHistoriaÖvriga

Det finns mycket mer att se och upptäcka om Gislaveds stora arbetslivshistoria.

Utveckling och tidsstege

Vi har två intressanta filer du kan ladda ner.

Se en utförlig beskrivning över den industriella utvecklingen i Gislaved:

Se vad vi kallar för Tidsstegen, dvs. en beskrivning av utvecklingen i jordbruket och årtalen för olika verksamhetsgrenar inom industrin från 1700-talet och framåt:

Skor och galoscher

Skor och bottiner (galoscher) tillverkades på Gislaveds Gummifabrik AB. Ta reda på hur de tillverkades och se några modeller från det förflutna.

Gasmask och skyddsmask

Forsheda Gummifabrik tillverkade gasmasker och skyddsmasker. Några av dem finns utställda på museet.

Anderstorps Scandinavian Raceway

Riktiga Formel 1-lopp kördes förr på Anderstorps Scandinavian Raceway. Filmer, kartor och bilder i vårt museum tar dig tillbaka till den tiden.

Gislaveds Speedwaybana

Historien om Gislaveds Speedway kan ses på museet. Här finns även en riktig speedwaycykel som körts på Sveriges första speedway bana i Gislaved. Anderstorps Motorbana är på gång.