HemHistoria

Det finns mycket att berätta om den industriella historia i Gislaved med omnejd.

Så har Gislaveds Industrimuseum mycket information om Gislaveds kulturarv och nostalgia inom följande områden:

I industrimuseet hittar du en unik samling däck, bildäck och andra gummiprodukter som tillverkats i Gislaved under huvudsakligen 1900-talet. Det finns även flygplansdäck som suttit på ett Junker bombplan.

Plastindustrin startade 1920 i Gislaved och det har funnits runt ett sextiotal plasttillverkande företag i Gislaveds kommun. I museet finns det mycket att upptäcka om plast, celluloid, plasttillverkning och plastindustri.

Läder är en annan stor industri i Gislavedsområdet. Här tillverkades bland annat smålandsbörsen, läderväskor, skor och mycket annat.

Under början av 1900-talet var också fönsterglas en viktig produkt som tillverkades här i Västboregionen.

Intresserad av järn och järnbruk? Det finns berättelser om järntillverkning på 17- och 1800-talet i industrimuseet.

Du kan även delta i olika utställningar, aktiviteter och museivisningar om specifika produkter och nostalgiska föremål från småländska arbetslivet: maskiner från olika industrier (t.ex. en fungerande råoljemotor), en riktig speedwaycykel, galoscher och bottiner, skor, stövlar, gasmask, potatismospressar som tillverkades i Anderstorp, slamkrypare med mera.