Gislaveds Industrimuseumsmaland-663.jpg
 
Hem Aktuellt Audioguider Gummi Plast Läder Glas Fallskärm av papper Marknadsbodar Tidigare temakvällar EU Leader projekt Riksantikvarieämbetet Länkar Nissafors Bruk Astronomi

Historik

1880

Två bröder, Carl och Wilhelm Gislow, utvandrar till USA. Carl fick arbete på en gummifabrik, Naugatuck, som tillverkade bland annat galoscher och Wilhelm gick till sjöss. Han gjorde Carl sällskap på gummifabriken ett antal år senare. Redan på den tiden uppskattades entreprenörskap och Carl startade ett eget företag inom gummifabriken. Hans uppgift var att bära läster fram och tillbaka till de som byggde ihop skorna. Det gick åt många läster för olika storlekar och typer galoscher. Bröderna lärde sig naturligtvis en hel del om gummitillverkning och insåg att gummit var ett framtidsmaterial.

 

 

1889

Carl åker hem till Gislaved. Han hade egentligen åkt till USA för att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa företaget Lomells Färgeri där han hade arbetat tidigare, vilket han också gjorde. Han sålde företaget 1897, då det lades ner.

 

Wilhelm åkte hem 2 år efter att Carl hade återvänt och fick först anställning som teknisk expert hos Dunker i Helsingborg där man tillverkade galoscher. Tillverkningen misslyckades dock och Wilhelm avskedades. Han återvände till Gislaved och satte igång en mindre gummitillverkning år 1893. Han tillverkade till att börja med enklare hushållsartiklar, bland annat dinappar.

 

 

1895

Svenska Gummifabriks Aktiebolag bildas. Detta gjordes med ekonomisk hjälp från ett företag i Stockholm, som hette Wahlén & Block. De hade dock ett förbehåll, och det var att man fick flytta företagets tillverkning av läderremmar till Gislaved. Det påstås att en av tankarna bakom detta var att lädret kom från sydamerika, liksom naturgummit på den tiden, och att samordnade transporter skulle betyda lägre kostnader.

 

1900

Fabriken brinner ner, men man trodde på gummits framtid och byggde en ny fabrikslokal, som stod klar redan 1902.

 

1904

Däck börjar tillverkas 1904 i form av cykeldäck och 1905 tillverkade man det första bildäcket. Det tog en hel dag att tillverka det första däcket och Wilhelm Gislow, VD, övervakade det hela med stort intresse.

 

Stommen i bildäcken tillverkades på den tiden med fyrskaftsväv, alltså väv där trådarna i väven korsade varandra utan ett mellanskikt av gummi. Detta innebar att trådarna gick så småningom av och stommen brast.

 

1912

Ledningen för företaget åker till Stockholm för att se Olympiaden. De hade med sig ett antal reservdäck. På vägen hem lär det sista däcket ha gått sönder i Norrköping och ledningen beslutade att tillverkningen skulle upphöra tills dess att man hade funnit en bättre konstruktion.

 

Mer om bildäck finns att läsa här.

 

1927

Galoschtillverkningen i Sverige finns hos fyra fabriker, som hade kommit överens om antalet galoscher som skulle tillverkas i varje fabrik och till vilket pris dessa fick säljas. Idag är denna form av kartellbildning förbjuden. Gummifabriken i Gislaved var en av tillverkarna. Kooperativa Förbundet sålde galoscher i sina affärer, men tyckte att de var alldeles för dyra. De bestämde sig för att på något sätt bryta kartellen.

 

Nyårsafton 1925 gick Wilhelm Gislow bort och eftersom han var VD och dessutom expert på gummitillverkning blev styrelsen oroliga för hur de skulle gå vidare. KF tog kontakt med dem och erbjöd sig att köpa företaget, vilket också skedde 1927.

 

Detta ledde till en helt ny era för Gummifabriken. KF sänkte omedelbart priset på galoscherna från runt 8 kr paret till 4 kr paret. Samtidigt ökade man tillverkningen.

 

Mycket folk fick anställas och eftersom skotillverkning var väl ägnat för kvinnliga arbetare var det många kvinnor som kom till Gislaved vid den tiden från byarna runtomkring. Antalet anställde fördubblades på bara 2 år och som mest var man uppe i cirka 1700 anställda vid Gummifabriken.

 

1938

Ett tekniskt know-how avtal tecknas med US Rubber i U.S.A. för utveckling och tillverkning av bildäck. Detta lade grunden för ett långt samarbete ända fram till Continental, som köpte upp Uniroyal i Europa och så småningom Gislaved.

 

1945

Den första kalandrerade plastfilmen (Vinol) tillverkas i Gislaved

Det här var starten på det som så småningom kom att bli Gislaved Folie.

 

1950

Det första riktiga vinterdäcket, Brodd, tas fram. 

 

1957

En ny fabrikslokal byggs för tillverkning av plastfilm.

 

1966

En ny fabrikslokal byggs för tillverkning av tekniskt gummi.

 

1971

En ny bildäcksfabrik uppförs och öppnas detta år. Fabriken, som ligger utefter vägen mot Anderstorp, sägs ha Nordens längsta sammanhängande tegelvägg, över 600 meter lång. Fabriken byggdes så att flödet började i änden mot Anderstorp och de färdiga däcken kom ut i den andra änden, där det också fanns ett automatiserat höglager med plats för 400 000 däck (invigt 1974). VD:n som drev fram beslutet inom KF att bygga däckfabriken hette Curt Lidén, en person känd för sin okuvliga energi och beslutsamhet.

 

1973

Skotillverkningen upphör i Gislaved. Flertalet av de cirka 400 som berördes var kvinnor och de flesta kunde ges andra arbeten i Gummifabriken. Vid denna tid började de första kvinnorna att bygga däck.

 

1980

Det sista lastbilsdäcket tillverkas detta år. Lastbilsdäcken hade varit en stor produkt under främst den första hälften av 1900-talet. 

 

1983

Däckdivisionen inom Gummifabriken blir en juridisk enhet inom KF och får namnet Gislaved Däck AB.

 

1985

KF köper Viking Dekk A/S i Norge och ett samarbete mellan Viking och Gislaved börjar vad gäller utveckling och tillverkning av däck.

 

1987

Nivis Tyre AB bildas av KF som gemensamt bolag för Viking och Gislaved däckverksamheter. Nivis fick sitt säte i Göteborg.

 

Samma år omvandlas den maskintekniska serviceavdelningen inom Gummifabriken till ett eget juridiskt bolag inom KF och får namnet GISAB, Gislaved Industriservice AB.

 

1989

Plastfilmsverksamheten inom Gummifabriken görs om till en egen jurisdisk enhet inom KF och får namnet Gislaved Folie AB.

 

1990 

Tekniskt gummi inom Gummifabriken omvandlas till en egen juridisk enhet inom KF och får namnet Gislaved Gummi AB.

 

1991

Viking Dekks fabrik i Askim, Norge läggs ner detta år. Continental AG går in i Nivis Tyre AB med en ägarandel på 49%.

 

1992

Continental AG, Hannover, köper resterande del av Nivis Tyre AB. Däcktillverkningen drevs vidare i Gislaved av såväl Gislaved- som en del Vikingdäck (huvudsakligen vinterdäck).   

 

2002

Continental stänger däcktillverkningen i Gislaved. Dubbningen av vinterdäck blev dock kvar ytterligare ett år innan maskinerna flyttades till Tyskland.

 

En epok kan här sägas vara slut. Under tiden hade alla de tre andra delarna, dvs. plast, industrigummi och industriservice sålts av KF till andra ägare, och de finns kvar än idag i Gislaved. I vecka 25 2009 meddelades i tidningen att industriserviceföretaget GISAB gått i konkurs.

 

 

 

 

 


Webmaster: Halvard Nilsson.  Denna sida senast ändrad: onsdag 29 september 2010