Gislaveds Industrimuseumsmaland-663.jpg
 
Tillverkn. år
Hem Aktuellt Audioguider Gummi Plast Läder Glas Fallskärm av papper Marknadsbodar Tidigare temakvällar EU Leader projekt Riksantikvarieämbetet Länkar Nissafors Bruk Astronomi

Bildäck

1926cord

Tillverkningen återuppstartades efter ett uppehåll från 1912 (se Historik) med en ny konstruktion där väven hade ersatts med kordlager av bomullskord, åtskilda från varandra med ett skikt gummi. Dessa däck kallades Gislaved Cord och några däck finns på museet med denna beteckning. Det finns en reklamfilm (endast 4 min.) för Gislaved Cord gjord av Kooperativa Förbundet (KF), som visas för besökare på museet.

 

Bomullskorden hade emellertid också begränsningar. Om det uppstod en skärskada i gummit så att vatten kunde tränga ned till korden, så ruttnade korden och stommen brast.

 

1946

Det första däcket med konstsilke eller rayonkord tillverkades. Detta material har helt andra egenskaper än bomull och används än idag i vissa däck. I personbilsdäck är det dock ersatt mest av polyester i personbilsdäck och av stålkord i större lastbilsdäck.

 

1967

Gislaved började utveckla radialdäck med bälte eller gördel av stålkord. Flertalet tillverkare hade vid denna tid radialdäck med bälte av textilkord, utom Michelin och Uniroyal i Frankrike. Eftersom Gislaved hade licensavtal med Uniroyal hade man också tillgång till kunnandet om stålkord som gördelmaterial. Det skulle visa sig att beslutet att välja stålkord var strategiskt mycket viktigt för Gislaved, eftersom textilkord gav sämre egenskaper och framrförallt sämre livslängd hos däcken. Det är ganska troligt att Gislaved hade haft svårt att överleva 80-talet om man inte hade valt stålkord. Nu blev det istället en fantastisk utveckling för personbilsdäcken.

 

 

1974frost_2

Det första vinterdäcket med en speciell mjuk slitbana av naturgummi togs fram i Gislaved. Däcket kallades FROST och var sannolikt världens första vinterdäck i stålradialutförande med mjuk slitbana. Däcket vann flera däcktester, bland annat i Tyskland och ledde till en kraftig ökning av försäljningen på många olika marknader. Man exporterade FROST-däcket till fjärran länder som Japan och Nordamerika.

 

Samma år upphörde tillverkningen av diagonaldäck.  

 

 

 

Hemsidan är under uppbyggnad och fortsättning följer...

 


Webmaster: Halvard Nilsson.  Denna sida senast ändrad: onsdag 29 september 2010